Momskompensasjon 2016
Postet av Steinkjer Idrettsråd den 21. Jun 2016
Søknad om vare- og tjenestemomskompensasjon 2016 for idrettslag, idrettsråd, særkretser/regioner og AS. Formålet med ordningen er å kompensere de kostnader som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
Søknad om vare- og tjenestemomskompensasjon 2016 for idrettslag, idrettsråd, særkretser/regioner og AS
Formålet
med ordningen er å kompensere de kostnader som frivillige
organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
Forskriften for ordningen finner dere i sin helhet her.
Norges
idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) skal
administrere ordningen på vegne av alle sine medlemsorganisasjoner. Alle
medlemsorganisasjonene skal forholde seg til NIF og rapportere til NIF
(ikke direkte til Lotteri- og stiftelsestilsynet).
Generell informasjon om ordningen:
Dersom rammen for ordningen (kr 1,3 milliarder) ikke er tilstrekkelig vil det bli gjort avkorting av søknadsbeløpet. Det må påregnes at det vil bli avkortning i 2016.
INNRAPPORTERING (SØKNADSPROSEDYRE):
1) IDRETTSLAG MED BRUTTO DRIFTSKOSTNADER UNDER KR 5 MILLIONER:
Alle
idrettslag (inkl. bedriftsidrettslag) som i 2015 hadde driftskostnader
på under kr 5 millioner, skal kun rapportere ett enkelt tall. Tallet som
skal innrapporteres er brutto driftskostnader 2015 (finanskostnader
skal ikke være med) hentet fra det årsmøtegodkjente regnskapet for 2015.
Det skal gjøres fratrekk for evt. investeringer og avskrivninger i
bygg, anlegg og annen fast eiendom som er kostnadsført i 2015, samt evt.
bokførte kostnader som man vil søke om momskompensasjon for i ordningen
om momskompensasjon for idrettsanlegg.
Dette tallet skal innrapporteres via vårt medlemsregister KlubbAdmin og gjøres som en del av «Samordnet rapportering»
2) IDRETTSRÅD/SÆRKRETSER/REGIONER MED BRUTTO DRIFTSKOSTNADER UNDER KR 5 MILLIONER:
Alle idrettsråd og særkretser/regioner som i 2015 hadde
driftskostnader på under kr 5 millioner, skal kun rapportere ett enkelt
tall. Tallet som skal innrapporteres er brutto driftskostnader 2015
(finanskostnader skal ikke være med) hentet fra det årsmøtegodkjente
regnskapet for 2015. Det skal gjøres fratrekk for evt. investeringer og
avskrivninger i bygg, anlegg og annen fast eiendom som er kostnadsført i
2015, samt evt. bokførte kostnader som man vil søke om momskompensasjon
for i ordningen om momskompensasjon for idrettsanlegg.
Dette
tallet skal innrapporteres via vårt medlemsregister SportsAdmin. Ved
innlogging i SportsAdmin benyttes din ”Min idrett” bruker. Det er leder
av organisasjonen som må utføre registreringen, eller personer med en
rolle som gir tilgang til å vedlikeholde organisasjonen. Se liste over disse her
Veiledning på hvordan man registrerer i SportsAdmin finner dere her
3) IDRETTSLAG/IDRETTSRÅD/SÆRKRETS/REGION MED BRUTTO DRIFTSKOSTNADER OVER KR 5 MILLIONER:
Alle idrettslag, idrettsråd og særkretser/regioner som i 2015 hadde
driftskostnader på over kr 5 millioner skal rapportere på fastsatt
skjema, samt at man må innhente bekreftelse fra registrert eller
statsautorisert revisor. Skjema og veiledning finner du her:
- Søknadsskjema med veiledning følger vedlagt
- Revisorbekreftelse: mal for revisorbekreftelse som skal benyttes følger vedlagt (revisorrapport underliggende ledd)
4) AKSJESELSKAPER EID AV EN ELLER FERE IDRETTSORGANISASJONER:
I
ordningen er det gitt åpning for at aksjeselskaper som eies fullt ut av
en eller flere idrettsorganisasjoner kan inngå i søknaden NIF skal
sende på vegne av organisasjonen (ref. forskriftens § 5 2.ledd). Det
forutsettes at aksjeselskapet kan dokumentere at frivillig innsats er en
viktig del av virksomheten i aksjeselskapet . Et eventuelt overskudd i
aksjeselskapet skal anvendes til det frivillige formålet og ved en evt.
oppløsning av selskapet skal eiendelene tilfalle det frivillige
formålet. Aksjeselskapet skal benytte fastsatt søknadsskjema, samt at
man må innhente bekreftelse fra registrert eller statsautorisert revisor
hvis brutto driftskostnader overstiger kr 5 millioner. I tillegg må
også en oversikt over aksjene i selskapet (aksjeboken) vedlegges
søknaden som sendes inn.
Skjema med veiledning finner du her:
- Søknadsskjema med veiledning AS følger vedlagt
- Revisorbekreftelse: mal for revisorbekreftelse som skal benyttes følger vedlagt (revisorrapport underliggende ledd)
5) SÆRFORBUND OG IDRETTSKRETSER
Særforbundene og idrettskretsene må rapportere på fastsatte skjema, og vil få separat informasjon om dette.
Dokumentasjon ved eventuell kontroll
Det skal ikke sendes inn noen
form for dokumentasjon utover det som er pålagt å sende inn
(søknadsskjema/revisorrapport/aksjeoversikt for AS’er). NIF kan som en
del av sitt kontrollarbeid pålegge søkeren å fremlegge tallgrunnlaget
for søknaden (årsregnskap, revisjonsberetning, protokoll fra årsmøte,
samt en oppstilling med forklaring på hvordan man har kommet frem til
tallet som er innrapportert).
Bortfall av kompensasjon
Dersom
en søker gir ufullstendige eller ukorrekte opplysninger i forbindelse
med søknad om kompensasjon, og dette medfører at kompensasjon utbetales
uberettiget eller med for stort beløp, vil det uberettigede beløpet
kreves tilbakebetalt. (Ref. forskriftens § 24).
Henvendelser:
• Hvis dere har problemer med SportsAdmin eller mangler brukernavn/passord tar dere kontakt med NIFs supportavdeling:
telefon 03615 eller epost: support@idrettsforbundet.no (åpent hverdager 08:00 – 20:00)
• Spørsmål til selve ordningen sendes til e-post: moms@idrettsforbundet.no
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.